
Proč a jak důsledně evidovat docházku? Ušetříte své firmě spoustu peněz
Zaměstnavatelé jsou dle zákona povinni evidovat pracovní dobu zaměstnanců. Pracovní doba ovšem není to samé jako docházka. Jedná se o dva zdánlivě totožné termíny, jejichž význam se však v praxi liší. První označuje dobu strávenou na pracovišti, druhý pak reálně odpracovaný čas. S ohledem na morálku průměrného zaměstnance se vyplatí evidovat obojí – firma díky tomu může ušetřit nemalou částku.
Co přesně musí zaměstnavatel evidovat?
Problematiku evidence docházky upravuje Zákoník práce (ustanovení § 96). Na základě platné legislativy musí zaměstnavatel evidovat odpracované směny, práci v noci, přesčasy a pracovní pohotovosti včetně těch, kdy nedošlo k výkonu práce.
Jaké povinnosti má zaměstnanec?
Povinností zaměstnance je dostavit se na pracoviště v době začátku směny, a to na místo vymezené v pracovní smlouvě. Rozhodně to však neznamená, že dotyčná osoba začne v tento čas pracovat. Během pracovní doby dochází k různým prodlevám – například kvůli přesunům po pracovišti, pauze na oběd, převlékání apod.
V čem může být problém?
V praxi dochází k následujícím případům:
- zaměstnanci je vyplacena částka vypočítaná na základě doby strávené na pracovišti. Ta se může výrazně lišit od skutečně odpracované doby a firma tak přichází o peníze.
- zaměstnanec pracuje podstatně déle, ale zaměstnavatel mu do výplatní pásky nepřičítá přesčasy. V případě sporu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem situaci řeší inspektorát práce. Na základě výzvy je zaměstnavatel povinen doložit evidenci docházky a v případě nesrovnalostí uhradit uložené sankce.
Moderní technologie zjednodušuje evidenci docházky a nejen to
Hledáte způsob, jak docházku evidovat snadno a přitom efektivně? Zapomeňte na obstarožní píchačky, moderní evidence probíhá prostřednictvím sofistikovaných elektronických systémů, které zároveň umožňují kontrolu odpracovaných hodin, aicky generují výkazy mezd a zaměstnanci díky nim mohou na informace kdykoliv nahlížet online.
Docházkový systém má podobu zařízení – čtečky, která zaznamenává informace při kontaktu s čipem. Jakmile zaměstnanec dorazí na určité pracoviště, přihlásí se a při odchodu se zase odhlásí. Zaměstnavatel má díky tomu k dispozici podrobný přehled o pohybu pracovníků včetně přesných časů.
Silná kombinace mnoha modulů
Evidenční elektronický systém lze propojit s mnoha dalšími moduly. Nejčastěji se jedná o elektronický přístup nahrazující klasické klíče včetně mobilního přístupového systému, kamerový systém (CCTV), systém pro kontrolu vozového parku, výdejové ay a další technologie.
Více si o daném tématu můžete přečíst na stránkách Institutu Mikroelektronických Aplikací na www.ima.cz. Česká vývojářská společnost nabízí široké portfolio produktů včetně moderních docházkových a přístupových systémů.