
Co všechno o vás vědí Google, Facebook a další?
Navzdory všemožným regulacím a stále přísnějším pravidlům ochrany osobních a citlivých údajů o vás internetoví giganti, jako jsou Google, Facebook, Apple, Seznam nebo Amazon vědí mnohem více, než by bylo zdrávo. Na obranu technologických firem je třeba říct, že informace jim dobrovolně servírujeme na zlatém podnose. V některých ohledech může být jejich přizpůsobování se našim preferencím příjemné, ve spoustě jiných je však na pováženou.
Digitální stopa
Odborně se všem informacím, které za sebou na internetu zanecháváte, říká digitální stopa. Teoreticky ji může někdo sledovat. A trochu schopný hacker by se brzy dostal k vaší e-mailové schránce, k profilům na sociálních sítích a později i k číslu platební karty. Naštěstí není většina z nás natolik zajímavá, abychom pro hackery byli lukrativními cíli.
Personifikovaný obsah
Také technologické firmy ovšem z digitální stopy vyčtou mnohé o každém svém uživateli a umí se mu přizpůsobit. Díky vašemu chování na internetu třeba Google pozná, jestli máte děti, a případně v jakém jsou věku, jak jste staří a jaké máte zájmy. Tomu přizpůsobuje své reklamy. Facebook a další se chovají podobně – internetové stránky obecně se vám snaží nabídnout obsah, který se vám pravděpodobně bude líbit, aby si udržely vaši pozornost. Váš a můj newsfeed na Facebooku proto budou vypadat úplně jinak, i kdybychom měli mnoho společných přátel.
Informační bublina
Nevýhodou takového přístupu je jistá informační slepota nebo bublina. Pokud vidíme jen to, s čím souhlasíme, máme pocit, že opačný názor je marginální, a že ho prakticky nikdo nezastává. Facebook či Google přitom před námi takové názory jen ukryjí, protože vědí, že je nemáme rádi. Podobným způsobem nám vybírají reklamy a zobrazí jen ty, na které pravděpodobně klikneme. U reklam navíc hraje roli naše poloha a případně i skutečnost, zda zrovna používáme mobil nebo počítač.