22.5.2017
Kategorie: Auto-moto

Jak postupovat, když píchneme kolo u auta?

Velký rozdíl je, když zjistíte prázdné kolo u zaparkovaného vozidla, nebo když píchnete za jízdy. U starších typů pneumatik se tato závada projevila obvykle „drncáním“, nebo táhnutím řízení na příslušnou stranu, pokud jsme píchli přední kolo. Ovšem o moderních bezdušových pneumatik mnohdy píchnutí ani nezaregistrujete. Je to dáno vícekomorovým systém pneumatik, což umožňuje pokračovat v jízdě, mnohdy i na delší vzdálenost. Ovšem kvality jízdy se zhorší, zvýší se spotřeba paliva a co je horší, vozidlo se může stát hůře ovladatelné. V zájmu bezpečnosti své vlastní i ostatních účastníků silničního provozu je rozhodně nutné zastavit ihned po zjištění defektu a kolo vyměnit za rezervu.

Pneuservis

Pochopitelně je ideální, když píchnete poblíž nějakého pneuservisu, kde vám mohou pomoci. Auto zvednou na hydraulický zvedák, kolo sundají, závadu odstraní včetně správného natlakování pneumatiky a vyvážení kola. Odjedete v klidu, neboť budete mít v kufru i nadále k dispozici rezervní kolo.

Nácvik výměny kola

Pokud se v dosažitelné vzdálenosti pneuservis nevyskytuje, nezbývá, než si pomoci sám. Abychom si na silnici věděli rady, což platí zejména pro ženy, je dobré si takovou situaci nejprve doma v klidu nacvičit. Pod dohledem manžela či přítele si vyzkoušet jednotlivé úkony, které pak přijdou vhod v terénu, kdy může ještě pršet, nebo se setmít.

Provedení výměny

Máme-li podezření, že jsme za jízdy píchli, musíme se o tom nejprve přesvědčit. Přitom nikdy nezapomínáme na bezpečnostní pravidla, takže si před výstupem z vozidla oblékneme reflexní vestu a jdeme postavit výstražný trojúhelník. Poté si připravíme hever, náhradní kolo a klíč na šrouby na ráfku. Před zvednutím vozidla na heveru nezapomeneme auto zajistit ruční brzdou, zařazenou jedničkou a případně ještě kamenem či kusem dřeva vloženým pod protější kolo. Pokud šrouby pevně drží, zkuste na klíč dupnout. Až šrouby odmontujeme, kolo sundáme a nahradíme jej rezervou. Proto je dobré občas u náhradního kola zkontrolovat tlak, abychom nemuseli v terénu namáhavě dofukovat ruční pumpou, pokud nemáme vlastní přenosný kompresor.

Provizorní řešení

U současných aut se již s náhradním kolem nesetkáte a výrobci je nahrazují lepícími soupravami. Provizorním řešením jsou také jednorázové tlakové nádoby se směsí lepidla a vzduchu. Nemusíte kolo ani sundavat, stačí do pneumatiky vstříknout tuto směs, která vám zajistí nouzové dojetí do pneuservisu nebo domů.

Líbil se vám článek? Řekněte o něm přátelům: