26.6.2017
Kategorie: Zdraví

Nejlepší rady, jak přestat s kouřením?

Známé úsloví „každá rada nad zlato“ platí při odvykání kouření dvojnásobně. Osvěta, která odrazuje kuřáky kvůli škodlivosti na zdraví a zbytečně vyhozeným penězům, na většinu z nich nezabírá.

Někteří se snaží přestat, ovšem často to bývá nekonečný a marný boj. Hlavním předpokladem je totiž silná vůle a přesvědčení, že opravdu chci přestat kouřit. Samotné rozhodnutí je prvním a nejdůležitějším krokem na cestě za zdravím životem bez kouření.

K tomu můžete využít následující rady:

  1. Najděte si rozumnou náhradu za cigarety. Především v prvních dnech bývá chuť na cigaretu tak silná, že ji málokdo dokáže zahnat jen vůlí. Náhrada by neměla být příliš kalorická, jelikož hodně lidí začne při odvykání kouření nabírat hmotnost. Ideální je mít po ruce stále zeleninu a ovoce, žvýkačky a hlavně zaměstnat ruce.
  2. Kouření si znechuťte obrázky a videi ukazující černé plíce a rakovinové nádory způsobené kouřením.
  3. Dýchejte zhluboka, protože to je jedna z nejúčinnějších metod, jak potlačit chuť na cigaretu.
  4. Pijte hodně vody, která potlačuje chuť na cigarety účinněji než jiné tekutiny či jídlo. Netloustne se po ní a pomáhá vyplavovat z těla nikotin.
  5. Vyhýbejte se stresovým situacím a věnujte se tělesným aktivitám, které napomáhají vylučovat z těla endorfin – hormon štěstí.
  6. Vyvarujte se pití alkoholu a kávy, zvyšují touhu po nikotinu. Vyhýbejte se kuřáckým prostředím, zbavte se doma a v práci popelníků.
  7. Odměňte se po každém dnu, kdy vydržíte bez kouření. Vynechte však čokoládu a bonbóny.
  8. Pokud se vám nedaří plnit předchozí body, zkuste nahradit tabák elektronickou cigaretou.

Nikdy není pozdě!

I když kouříte mnoho let, nikdy není pozdě přestat s tímto zlozvykem a udělat něco pro své zdraví. Za ušetřené peníze si můžete pořídit něco užitečného nebo strávit krásnou dovolenou. Vaše plíce a zbytek těla se sice uzdraví až po delší době, ovšem příznivý účinek po skončení kouření se začne projevovat během několika dnů. Po několika měsících začíná významně klesat riziko vzniku infarktu nebo rakoviny plic.

Líbil se vám článek? Řekněte o něm přátelům: