26.11.2018
Kategorie: Zdraví

Jak u dětí předcházet chřipce a nachlazení v zimním období?

V zimním období je imunita u dětí i dospělých daleko více zatěžována a oslabována, než kdykoli jindy. Napomáhají k tomu časté změny počasí, přecházení z tepla do zimy, dlouhý pobyt při sportech venku apod. Přinášíme proto několik tipů, jak je možné jejich obranyschopnost posilovat, aby se vyhnuly chřipkám a nachlazením i v zimním období.

1. Střevní rovnováha

První pravidlo, jak se vyhnout nachlazení a chřipce u dětí, spočívá v úpravě jídelníčku pro nastolení střevní rovnováhy. Pokuste se ve stravě svých dětí na čas omezit potraviny, které podporují tvorbu hlenu. Mezi ty patří například mléko a mléčné výrobky, maso a sladkosti. Usazování hlenů ve střevech totiž vede k vytvoření prostředí, které je ideální pro tvorbu bakterií a virů.

K nastolení střevní rovnováhy je vhodné použít přípravky, které obsahují aktivní kultury Bifidobacterium breve a Lactobacillus plantarum a ty přispívají k posílení střevního komfortu a zachování střevní pohyblivosti. Tyto kultury není možné získat z běžné potravy, proto doporučujeme poohlédnout se po vhodném přípravku v lékárnách.

2. Zdravé sliznice

V zimních měsících nás nachlazení a chřipka ohrožují také z důvodu nadměrného přetápění v místnostech. Teplý suchý vzduch vysušuje sliznice a ty jsou tak náchylnější k infekcím. Je proto vhodné umístit na topení odpařovače a zvýšit dětem v zimě příjem vitamínu A. Ten totiž kromě udržení dobrého zraku a zdravé pokožky přispívá rovněž k zachování zdravých sliznic. Navíc pomůže dětem ke správnému fungování imunitního systému. Vitamín A je možné doplnit z rybího tuku či jater. Pokud odmítá vaše dítě tyto potraviny zařadit do jídelníčku, je možné doplnit vitamin A například ve formě doplňků stravy.

3. Pryč s únavou

Nástup nachlazení a chřipky často provází pocit únavy, který může po prodělané chřipce navíc trvat ještě několik dní. V takové situaci dobře pomáhají vitamíny skupiny B. Jednotlivé vitamíny lze čerpat z luštěnin, obilnin, mléčných výrobků nebo z ořechů. Správné dávkování je však možné dítěti v období chřipek zajistit také pomocí podávání B-komplexu jako doplňku stravy. Na našem trhu existuje již i ve formě kapek s xylitolem namísto cukru, který podporuje mineralizaci dětských zubů a působí proti zubním kazům. Jednotlivé vitamíny B-komplexu navíc mimo snížení vyčerpání a únavy přispívají k zachování zdravých sliznic a napomáhají ke správnému fungování imunitního systému.

4. Dostatek vitamínu C

Jako osvědčený pomocník v boji proti nachlazení a chřipce dětí v zimním období je vnímán vitamín C. Ten totiž přispívá ke správné funkci obranyschopnosti organismu a navíc působí také na snížení vyčerpání a únavy. Nejčastěji je možné se s ním setkat v citrusových plodech, ale také v bramborách, rajčatech, květáku nebo brokolici. Doporučenou denní dávku však mohou dětem zajistit také doplňky stravy. V lékárně je vitamín C k dostání i ve formě kapek, které mohou užívat děti už od tří let a jsou vhodné i pro diabetiky.

5. Proti škrábání v krku

Pokud neustálé změny počasí a výkyvy teplot přivodí dítěti pocit škrábání v krku, je vhodné poohlédnout se po vitaminu C v kombinaci se zinkem. Toto spojení látek může případnému rozvoji nemoci předejít. Zinek přispívá ke správnému fungování imunitního systému, což je v kritickém zimním období velice důležité. Vhodné je přidat k těmto dvěma látkám i extrakt z echinacey, který působí zklidňujícím účinkem pro hrdlo, hltan a hlasivky.

Líbil se vám článek? Řekněte o něm přátelům: