13.11.2017
Kategorie: Lifestyle

Jak bojovat s prokrastinací?

Říká se, že prokrastinace není nemoc. Přesto nás v současné době postihuje stejně často jako deprese. Jak na chorobné odkládání povinností tedy vyzrát?

Znáte to, ač pracovití, vše odkládáte na poslední minutu, a pak nevíte, co dřív, abyste stihli termíny. Ač se to může zdát – toto není lenost, ale ani nemůžete sami sebe omlouvat…

Nezaměňovat s depresí

Pozor si dávejte zejména v případech, kdy vy, anebo vaše okolí vaše dokládání povinnosti považuje za depresi. Můžete se cítit fajn a fit, a přesto práci a jiné povinnosti odkládáte. Deprese je to tehdy, pokud sami cítíte, že je vaše psychika v mizerném stavu. A to natolik, že nejen odkládáte práci, ale nejste rovněž ani schopní vstát z postele.

Umění „chtít“

Musíte sami chtít s prokrastinací bojovat, to je první bod – nikdo vás nemůže do ničeho nutit (dokonce ani složenka za nájem, bohužel). Pokud se překoušete přes slovo a pocit „chtít sám/a“, pak přejdete k samotnému rozvrhnu a naplánování povinností. Jinými slov se naučte rozdělit čas volna a čas práce. Klidně si napište denní harmonogram a vypočtěte si jej tak, abyste měli dostatek času na vše, a to včetně oběda. Zároveň žádný stres, ale vše s náležitými pauzami.

Harmonogram

Do svého denního plánu zakomponujte veškeré činnosti. Ať už povinnosti či jógu. Vše s dostatečnými pauzami na oddech. Dále odborníci doporučují, abyste se oprostili od strachu z chyb. Nepočítejte s nimi ,,a priori“, ale pokud se stanou, svět se nezboří.

Soustřeďte se

Nastartujte mozek na dobu, kdy je třeba myslet. Vypněte jej tehdy, kdy nastane čas k tomu určený. Oběd si tak vychutnávejte naprosto s prázdnou hlavou. Na druhé se straně se při práci nenechte rozptylovat (například esemeskama svého milého). Kdo má při práci puštěné rádio, ten rovněž nevykonává adekvátně svou práci.

Líbil se vám článek? Řekněte o něm přátelům: